Pædagogisk læreplan

PÆDAGOGISKE LÆREPLANER:
I dagplejen er de vigtigste nøgleord omsorg, tryghed, trivsel og nærvær,
samtidig med at der skal være muligheder for at stimulere deres færdigheder.
Læring gennem leg.
De 6 temaer i den pædagogiske læreplan :
Sprog.
Sociale kompetencer.
Personlige kompetencer.
Krop og bevægelse.
Natur og naturfænomener.
Kuturelle udtryksformer og værdier.

SPROG:
- Sætte ord på handling, for at støtte  barnets  begrebsudvikling og ordforråd.
- Gentage korrekt, nårt barnet udtaler ordet forkert.
-Synge. Høre musik, danse.
-Taler med og går i dialog med barnet.
-Lære barnet at modtage en besked, og udføre en handling.
-Bruge kropssprog at formidle med. Eks. glæde, overraskelse.
-Bruge tal, farver og begreber når der er mulighed for det.
-Forbinde tale, begreber og sanser. Eks. tale om vand, mærke vand,kold,varm,høre vand dryppe,våd osv.

SOCIALE KOMPETENCER :
-Bruge legestue for at vænne barnet til det store sociale rum. Få et fællesskab med andre børn.
-Besøge børnehave. Samme grund som ovenfor, samt lette indkøring til børnehave for barnet.
-Støtte barnet i at udvikle venskaber.
-Øve - guide barnet i at vente."Stå i kø" og være i stand til at dele legetøj med andre og hjælpe hinanden.
-Lære barnet at vise hensyn og gøre opmærksom på hvad andre føler.
-Gøre barnet opmærksom på, at der er sociale grænser, både hos dem selv og andre børn og voksne.
-Bemærke og bekræfte posetiv adfærd.

PERSONLIGE KOMPETENCER :
-Lade børnene gøre det de gerne vil og det de er gode til.
-Vise glæde over de fremskridt de gør.
-Benævne følelser.
-Støtte barnet i at videreudvikle deres igangværende leg.
-Opfordre barnet til at prøve igen, hvis noget ikke lykkes med det samme.
-Styrke barnets vedholdenhed.
-Støtte barnet i at træffe et valg, når der reelt er et valg.
-Lære barnet at tage tøj på og af, at være selvhjulpne.
-Vise barnet respekt og omsorg, give tid til det enkelte barn.

KROP OG BEVÆGELSE :
-Lade barnet øve sig i at spise - drikke selv.
-Lære barnet god hygiejne: At pudse næse, vaske hænder, holde sig for munden når man hoster mv.
-Kropslig aktiviteter : Styrke fin og grovmotorik samt balance/sanser.(Labyrintsansen)
Gå i ujævn terræn, rutche, hoppe, gynge, snurre rundt, løbe, rulle, kaste, spille bold, gå på line, gå på trapper, lave gymnastik, kravle, cykle, male, tegne, perler, lege med klodse.
- Give mulighed for at danse og lege. Synge sange der bruges fagter til.
-Øve på og afklædning med barnet.
-Stimulere barnet til at bruge alle sine sanser.

NATUR OG NATURFÆNOMENER :
-Tale og vise børnene husdyr, naturens dyr, planter og vejrtyper
- Lade dem komme ud i naturen i forskelligt slags vejr.
-Gøre dem opmærksom på forskelle/modsætninger som kold/varm, let/tung, mindst/størst.
-Lader barnet sanse-dufte til forskellige ting. Smage, se og mærke.
- Indrage dem i det omfang det kan lade sig gøre,at bage og lave mad.
-Viser barnet at bær, frugt, mm. kan hentes i naturen/haven.
Følge årstiden ved dette, samt give barnet en fornemmelse for hvor ting kommer fra. Planter og høster med dem.

KULTURELLE UDTRYKSFORMER OG VÆRDIER :
-Udvikle traditioner. Eks. omkring påske, jul, fastelavn.
-Fødselsdage.
-Lade barnet male og klistre.
-Deltage i madlavning.
-Lære barnet elementær bordskik. Indrage i borddækning. Skabe hygge omkring måltiderne.
- Lade dem deltage i almindelige gøremål på deres plan.


Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

20.02 | 22:59

Dejlig hjemmeside fedt der er private børnepasserer

...
20.02 | 22:57

Sikke nogen lækre unger du passer lyder til at være et godt sted du har dig

...
10.12 | 22:13

...
01.09 | 14:36
Hvem er jeg :-) har modtaget 12
Du kan lide denne side